lørdag 24. august 2013

ØLmuffins

Jepp, øl i muffins og kake,
jammen var det godt også:)




Jeg fikk et par øl som var nylig hadde gått ut på dato 
og siden jeg lenge hadde tenkt å prøve denne ølkaken, så var det endelig på tide! 


Det var utrolig deilig å få ha kjøkkenet i fred og få bakt litt. 
Jeg fikk senket skuldrene et par hakk igjen! 
Heldige meg som har en så snillvog forståelsesfull samboer,
som handlet yoghurt til meg sent på kvelden så jeg fikk bakt litt;)


Oppskriften på denne kaken fant jeg her;
(fikk et tips av en venninne)
jeg ganget den med 1,5 for å lage en stor langpanne:
(i parentes de opprinnelige målene)


ØLkake 


3,75 dl øl (alkoholdholdig eller munkholm) (2,5 dl)
375 g smør (250 g)
110-120 g bakekakao (75g)
5.25 g sukker (400g)
2,25 dl matyoghurt naturell (1,5 dl)
3 egg (2)
1,5 ss vaniljeekstrakt (jeg bruker hjemmelaget!) (1ss)
410 g hvetemel (2,75 g)
3,25 ts natron (2,5ts)

Hell ølen i en kjele, tilsett smøret og varm opp til smøret har smeltet.
Visp inn kakao og sukker.
Visp yoghurten sammen med eggene og vaniljen i egen bolle.
Hell det i øl-røren.
Tilslutt visper du inn hvetemel og natron.

Hell røren i en stor langpanne og stek på
180 grader i 45-60 minutter.
Avkjøl den i formen på en rist.

Røren ble såpass stor at jeg nok ikke hadde trengt å lage den større!
jeg fikk fylt en liten rund kakeform på 18 cm og 5 muffinsformer i tillegg!!


Kaken hadde jeg med på jobb men jeg fikk ikke tatt bilde av den,
men jeg fikk tatt bilde av muffinsene hjemme. 

Den lille kaken havnet i fryseren! 
Derfor ser dere kun bilder av muffinsene her. 

Følger du meg på instagram,
såhar du kanskje allerede sett noen bilder av ølmuffinsene!




Synes ØLmuffinsene passet i litt tøffe muffinsformer fra Festfabrikken!



Ønsker dere alle en riktig god helg 
-nyyyt siste rest av sommeren med en munkholm
ved siden av, eller i, en muffin:


Happy Baking!
Klem fra Frk Muffin 

1 kommentar:

  1. YouTube - Vimeo - Videoslots - Vidl
    Videolots · Videoslots · Videoslots youtube to mp3 iphone · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots · Videoslots.

    SvarSlett