onsdag 31. juli 2013

Den lille larven aldri mett kake

Datteren min ble som dere sikkert vet 1 år for et par uker siden 
og jeg ville derfor ha en søt kake til min lille solstråle!

Da måtte det jo bli en kake i samme stil som muffinsene/muffinkaka
-med den lille Larven aldri mett som tema:


For morro skyld laget jeg en to-etasjes kake,
så jeg endelig fikk testet ut det også. 

Det var ikke fordi det var så mange gjester
så jeg var raus med å gi bort kake etterpå;) 


Jeg bakte opp flere kaker denne gangen; 
2 sjokoladekaker, en i 28 cm kakeform og en i 20 cm kakeform.
Samt 3 red velvet, en i 20 cm form og 2 i 18 cm former.

Slik laget jeg kaken;

Til denne kaken brukte jeg den store sjokoladekaken
og den største av red velvet kakene.

Fyllet i sjokoladekaken er melkesjokoladekrem
og så smurte jeg den opp med ostekrem for å ha under lokket laget i sukkerpasta.




Jeg satte grillpinner ned i sugerør
og klippte de til ca 1-2 mm mindre enn kaken var høy
og puttet de ned i den store kaken.
Dette fordi den kommer til å synke litt
og gjør jeg det ikke kan den lille kaken synke nedi den store.

Så tok jeg ostekrem på red velvet-kaken 
og kledde den også med sukkerpasta. 

Så skjærte jeg til en pappplate litt mindre enn selve kaken 
(hadde ikke plate beregnet på kaker) 
og kledde den med sølvpapir og satte den under den lille kaken.
Så renskjærte jeg kantene på kakene.

Jeg la litt melis på den store kaken, 
oppå der den lille skulle stå 
og satte den forsiktig på plass.
Dette for å forhindre at den sklir av senere.


Bilder fra Instagram: 

 


Jeg satte kaken i kjøleskap over natten. 

Dagen etter pyntet jeg og lot den få stå i boden 
slik at den ikke var kjøleskapskald ved servering.


Detaljer fra pyntingen;


Rundinger rundt hele kaken nede,
som også går litt oppover på den lille kaken. 




også bak kaken går rundingene igjen.
Her et forsøk på en stor sommerfugl, 
som storebror absolutt ville ha med
(Selv om jeg personlig ikke ble særlig fornøyd;) .



Kaken ovenfra.
Bildet er av henne som baby..



Den lille larven laget i sukkerpasta.



Kaken med detaljer som Den lillelarven, 
et eple det er tatt en bit av og blomster.


Kjempegøy å lage en slik kake,
bra jeg forberedte en god del så jeg fikk kost meg med pyntingen.
I ettertid er det en del jeg ville gjort annerledes,
men jeg ble faktisk ganske fornøyd;) 


Håper du også likte den:)


o O o

Jeg laget en mindre variant til en annen av feiringene,
men bildene ble mildt sagt elendige..
Deler de gjerne,
men beklager at kvaliteten er dårlig 
samt at jeg ikke fikk tatt et bra og oversiktlig bilde av den litt mer forfra..

 

ja ja, det er nå sånn det blir
Det blir ikke perfekte kaker og perfekte bilder alltid! 


1 kommentar:

  1. Så utrolig flink du er :)
    Jeg baker av og til selv, så kommer til å finne masse inspirasjon her :)

    La meg til som følger.
    Ønsker deg en fin kveld!
    Stine

    SvarSlett