mandag 2. juli 2012

Sommerlige rabarbramuffins

Min kjære svigermor har nok en gang samlet inn litt rabarbra til meg.
Og det ER skikkelig sommer med rabarbra synes jeg, så nå ville jeg prøve ut rabarbramuffins.
Så selv om det ikke er like fint vær ute som jeg hadde villet ha, så får jeg ha litt sommer likevel på hagebenken med muffins og saft.






Oppskriften er slik;

Fyll:
300 g avsilt, kokt rabarbra
3 ss sukker
2 ss vann
1/4 ts sitronsaft



Smuldredeig: 
2 ss smeltet smør, usaltet helst
4 ss hvetemel
3 ss brunt perlesukker
4 ss store havregryn
1 ts sitronskall



Muffinsrøre: 
370 g hvetemel, hvorav 100-150 gjerne kan være sammalt fint hvetemel
2 1/2 ts bakepulver
125 g brunt sukker
1 krm salt7115 g smeltet usaltet smør
2 1/2 dl melk
1 egg

Lag fyllet først slik;
Bland alle ingrediensene i fyllet i en kjele, la det koke sakte opp og deretter småkoke i 5 minutter.
Sett dette til side og la det tykne litt, sette seg.

Sett ovnen på 200 grader. 

Lag smuldredeigen slik; smelt smøret og bland oppi alle ingrediensene. 

Lag muffinsrøren slik; 
Bland alt det tørre i kjøkkenmaskinbollen. Smelt smør og visp sammen egget, melken i bollen med smøret (alt skal være romstemperert når det vispes sammen for best resultat!) 

Finn frem muffinsformer og legg i muffinspannen. 
Legg 2 ss muffinsrøre i hver form.
Legg 1-2 ss rabarbrafyll oppå for å dekke til med 2 ss muffinsrøre igjen.
Strø godt på med smuldreblanding oppå hver muffin. 




Stekes i den forvarmede ovenen i ca 20 minutter, se til at smuldreblandingen blir sprø og litt crispy, da er den best. 




Anbefaler også;
Årets Jordbær og Rabarbrasuppe finner du her.
Fjorårets; her.

Sommerklem fra Frk Muffin

1 kommentar: