mandag 9. juli 2012

Reprise: Jordbær og rabarbrasuppe

Jeg MÅTTE bare lage denne suppen i år igjen.

Og som nevnt i innlegget om rabarbramuffinsene så har min svigermor plukket rabarbra til meg, i tilegg fikk jeg med et par poser jordbær også og da var det klart; jeg skulle lage Jordbær og rabarbrasuppen igjen.

Nå har jeg modifisert den noe fra sist, slik ble oppskriften nå;

Dette trenger du;
1,1 kg rød rabarbra
500 gram jordbær
1,8 l vann (siden jeg har frosset ned rabarbraen og jorbærene blir det mye vann fra det også!)
4 dl vin (alkoholfrivin denne gangen!)
1 vaniljestang
450 gram sukker
2 skiver sitron
2 ss maizenna


Slik er oppskriften;
Jeg blandet alt i en stor kjele og kokte det opp under omrøring (viktig å røre - så sukkeret ikke legger seg i bunn men smelter jevnt i suppen). La det koke i ca 5 minutter.
Så lot jeg suppen avkjøles før jeg silte suppen gjennom dørslag, for å få den fin (blir enda finere gjennom silklede, men det har jeg ikke!).

Bildeserie;

Suppen; alt blandet, før koking:

  

Suppen: underveis: 



Suppen etter 5 minutters koking: 



suppen; ferdig silt; 



suppen; i flasker
og i litermål som ev avkjølt i kjøleskap og er klart til servering;



Jeg helte suppen over på flasker
-det ser lekkert ut ikke sant;) 

Dagens tilbehør ble et etasjefat
med minimuffins med ostekrem, jorbær og vannmelon. 



Serverte med et par jorbærbiter og vannmelonbiter i suppen; 



Psst; venter fortsatt;) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar