torsdag 8. mars 2012

Frk Muffins første cake pops

Cake pops er fortsatt rimelig "nytt" på bakefronten, men på blogger og i bøker har det jo alt vært en stund og jeg har endelig fått surra meg til å prøve. Det er ikke det at jeg ikke har hatt lyst, men har ikke vært flink å spare på hverken kakerester eller hatt for menge muffins til overs og å bake for å smuldre det opp.. så langt har jeg ikke kommet - før i går!




Jeg brukte en pakke muffinsmix som jeg vant hos Møllerens, greit å ha en lett røre og alt når jeg skulle prøve meg flørste gangen og med topping også i boksen så var saken grei - som sagt så gjort.

Jeg helte røren over i en langpanne istedet for muffinsformer, stekte den og satte den til avkjøling.

Så smuldret jeg opp "kaken"  til smuler, som du ser på første bildet under.
Deretter laget jeg toppingen som du ser ferdig på bilde nr 2.



Du kan bruke alle mulige typer kake, muffins, rester eller ikke til dette,
sjokoladekake, sitronmuffins, vaniljemiffins - valget er ditt!
Men bruk en topping du vet passer sammen med kaka/muffinsene du bruker,
sjokoladekrem, vaniljekrem, kremostopping - valget er ditt! 


Bland litt og litt topping inn i smulene
til du får en passe røre som gjør det lett å trille kuler av.
For lite topping gjør at de blir tørre,
mens for mye kan gjøre det vaskelig å rulle.



Legg de i fryseren i 30 min - en time
så de får satt seg og ikke smuler når du skal trekke de. 


Smelt sjokolade, enten vanlig eller hvit sjokolade.
Hvit sjokolade kan du også tilsette farge. 
(For å få en fin og blank sjokolade tilsett gjerne litt delfiafett.)


Avkjøl sjokoladen litt før du begynner. 


Hell sjokoladen over i en kopp el,
da er det mye lettere å dyppe kulene og få de dekket av sjokoladen ,
enn om de ligger i en stor skål.


Dypp kulen i sjokoladen. 

jeg ville ha disse uten det typiske tilbehøret til cake pops,
nemlig stangen som er festet - som en kjærlighet på pinne. 
Cake pops kalles også for kake på pinne;) 

Jeg brukte derfor her pinner fra sjokolade fondy-settet jeg fikk til jul:) 

Dypp de og løft cake popsen litt opp og la den dryppe av seg med sjokolade, hold den ca som på det 3 bildet her og snurr litt rundt så det ikke henger en "tapp" ned. 
Sett de så til videre tørking. 

Når de har tørket en liten stund
sjokoladen skal ikke være for våt - men heller ikke tørket! 
Da fester ikke pynten seg og
har du for mye "drukner" pynten inn i sjokoladen.


Mitt tips er å ha pynten du skal ha på i en egen liten skål,
ha gjerne en skje tilgjengelig,
for da kan du kelle pynten over undersiden også og du får et jevnt og fint lag! 


Slik ble mine ferdig pyntede cake pops ,
i mini muffinsformer, denne gangen: 



Prøv dette en gang du også,
men det tar litt tid å la sjokoladen tørke,
så ha god tid;)

Disse er som sagt i minimuffinsformer,
de opprinnelige er på pinne - innlegg om det her; Bursdags cake pops


Kos deg og husk å ta bilder av dine cake pops også:) 






Klem fra Frk Muffin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar