onsdag 27. april 2011

Sukkerpasta, basta!

Da har jeg også prøvd å lage sukkerpasta!

Det kan brukes til å trekke kaken med, istedet for mrsipan og MMF. Dessuten er den lettere å jobbe med når du skal lage figurer. Så da måtte jo jeg også prøve meg på dette.

Det var mye mindre klissete å jobbe med enn MMF, så foreløpig er det 1-0 til SP:)

Det var ikke så vanskelig heller, hvertfall ikke uten hjelpen fra Kenny som eltet deigen smidig mens jeg tok en kaffe;)



Dette trenger du:
4ss Vann
1 ss Gelatinpulver
1 boks Glukose (140g )
(du kan også bruke Lys Sirup, 1,25 dl ca..)
30gr Flott Matfett
8-900gr Melis
1ts Vanilje Ekstrakt

Slik gjør du:
Finn fram en bakebolle i glass. Hell i vann og gelatinpulver og la det svelle i 5min.
Smelt det sammen over vannbad, mens du rører.
Når gelatinpulveret er helt oppløst tilsetter du glukosen eller sirupen, for så å legge i fettet og vaniljen. Rør om til fettet er helt smeltet og det hele er en blank masse..

Ha melis i kjøkkenmaskin bollen. Jeg anbefaler å holde igjen litt av melisen, så tar du heller i mer på slutten!

TIPS: ha Crisco klart, smør inn eltekroker, event bolle og bordplate for å ungå at deigen setter seg FAST overalt. Ta også litt på hendene om du knar. Spes om du skal ta i farge senere, så slipper du farge overalt!!! 8jeg fant Crisco på en meny som tidligere var en Ultra butikk, mao hadde STORT utvalg!!)

La massen blandes godt på middels hastighet. Jeg byttet fra K-visp(metall) til eltekrok i metall når massen ble en stor klump og maskina hoppet:) Jeg knadde den også litt ekstra for hånd med melis på bordet - til jeg hadde en bra konsistens på deigen.

Når alt er godt blandet og du har en fin masse deler du den opp i mindre biter, smører litt fett på den, pakker den godt inn i plastfolie for så å legge den i en plastpose/brødpose.

Den bør oppbevares i romtemperatur, ikke kaldt da blir den veldig kald og hard og vanskelig å få i gang igjen når du skal bruke den. SP'en er best om du lar den sette seg, så la den stå noen dager før du bruker den. Om du har dårlig tid, kan du sette den noen timer i kjøleskapet. Er den for hard når du skal bruke den, kan du sette den noen få sekunder i microen, dette bør du gjøre uansett. Deigen må knas smidig før bruk.

Når du skal forme gjenstander eller lage lokk, må du strø melis på underlaget du skal jobbe på for at det ikke skal sette seg fast.

Gleder meg til å prøve den på kaker og cupcakes i helgen!!


Oppdatert:
Jeg har begynt å lage figurer, først ut sommerfugler - så skal de tørke og er klare til bruk i helgen (tar bare et par timer. Men er greit å begynne.. kan ikke gjøre alt rett før! Så tar det jeg kan i forkant!! Stress er ikke gøy når man baker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar