fredag 25. februar 2011

MMF - marshmallowfondant

Dette kan brukes istedet for marsipan, spesielt hvis noen er veldig allergisk for nøtter, du vil prøve noe nytt eller du vil ha en søtere smak.

Den er relativt lett å lage selv, men kan også kjøpes om du vil ha den lette utveien.. F.eks på traktøren. Traktøren på Magasinet i Drammen har veldig god service må jeg bare legge til. Får som regel hjelp til å finne riktige farger og pynt til det jeg planlegger å bake! Litt trangt, men det veies opp med at betjeningen skravler med lillegutt i vogna mens jeg tasser inn i deres bake-himmel!


Oppskriften har jeg entet fra Passion 4 baking
Jeg låner en del oppskrifter derfra som dere sikkert har lagt merke til, men hvorfor finne opp hjulet på nytt når hun allerede har himmelske herligheter. Jeg får de IKKE like bra til som henne, men.. Og jeg har spurt henne om det er greit at jeg låner, og det er det så lenge jeg skriver at jeg låner!

Oppskriften er slik:
(teksten er redigert for å passe mitt inlegg)
Hjemmelaget Marsmallows fondant

Marsmallowsfondant brukes veldig ofte på kaker i USA. Personlig syns jeg denne varianten er veldig enkel å lage, enkel å jobbe med, og det smaker faktiskt ikke så verst.

Du trenger dette til marsmallowsfondant

• 450 g marsmallows
• 3 ss vann
• 900 g melis
• crisco - dette fikk jeg tak i på MENY (som før var Ultra på Grønland)

Smør en stor glassbolle med crisco. Hell i marsmallows og vann i bollen. Sett glassbollen i mikrobølgeovn på 30-sekunders intervaller. Rør godt og sett den inn i mikrobølgeovnen igjen i 30 – sekunder. Dette gjør du om og om igjen til det er godt smeltet. Jeg brukte 3 x 30 – sekunder , dette for at det ellers blir brent om den står i for lenge om gangen.
- Jeg
brukte 4 x 30 sekunder jeg da, lurt å ta det i intervaller, men pass på bollen blir VARM likevel!

Bland melis sammen med den smeltede marsmallowsen i en mikser. Husk å smør in vispen/deigblanderen med crisco ! Bland alt godt til en fin deigklump.
- Jeg måtte ta den ut av mikseren litt før manuela.. men fikk jobbet den inn med melis på bakebordet (ikke glem criscoen dere, uunværlig til slikt KLISS!

Legg deigen på en smurt ( med crisco) benk/bakeduk. Ta også litt på hendene, og jobb med fondanten sånn som du gjør med brøddeigen når du baker brød. Dette tar bare 5 minutter. La deigen hvile i rumstemperatur i 1 time og så er det bare å jobbe med den igjen.
Tips: Jeg pleier å legge marsmallowsfondanten i mikron ca 10 sekunder før jeg begynner, da er det enda lettere å jobbe med den.

Jeg synes det gikk veldig mye lettere enn jeg trodde det skulle, så kommer absolutt til å lage det igjen, men pass på at du har GOD tid til å bare lage mmf en når du gjør dette, ikke altid så lurt å måtte gjøre noe annet samtidig.. når du står der med crisko og kliss.. Og ha ALT du trenger lett tilgjenelig! Mer melis f.eks..

Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Kan man bruke noe annet enn Crisco om man ikke får tak i det? Kjempe flott blogg forresten? :)

    SvarSlett
  2. Kan bruke bla kokkosfett/kokkossmør - men har aldri brukt det selv. MENY , ultra el har crisco hvertfall:) *Lykke til*
    Og takk for at du liker bloggen:)

    SvarSlett